Poczta elektroniczna ( e- mail lub e-mail ) to sposób wymiany wiadomości („poczta”) pomiędzy osobami korzystającymi z urządzeń elektronicznych.
Poniżej wyjaśnię znaczenie poszczególnych pól z którymi spotykamy się przy użytkowaniu programów pocztowych.
Poczta elektroniczna ( e- mail lub e-mail ) to sposób wymiany wiadomości („poczta”) pomiędzy osobami korzystającymi z urządzeń elektronicznych.
Nagłówek wiadomości musi zawierać co najmniej następujące pola:
• Od : (’from’, 'adres nadawcy’) adres e-mail i opcjonalnie imię i nazwisko autora(ów).
Dla wielu Użytkowników poczty elektronicznej pojęcie „adres nadawcy” ogranicza się do tego, co widoczne jest w polu „Od” (From) wyświetlanym przez program pocztowy. Warto więc wiedzieć, że informacja ta jest zupełnie swobodnie modyfikowalna przez autora listu, na równi z jego treścią. Nie podlega żadnej weryfikacji ani większym ograniczeniom.
• Data : lokalny czas i data napisania wiadomości. Podobnie jak pole Od :, klient poczty e-mail wypełnia to automatycznie przed wysłaniem. Klient odbiorcy może wyświetlać czas w lokalnym dla niego formacie i strefie czasowej.
RFC 3864 opisuje procedury rejestracji pól nagłówka wiadomości w IANA ; zapewnia stałe i tymczasowe nazwy pól, w tym również pola zdefiniowane dla MIME, netnews i HTTP oraz odwoływanie się do odpowiednich dokumentów RFC. Typowe pola nagłówka wiadomości e-mail to:
• Do : adresy e-mail i opcjonalnie nazwy adresatów wiadomości. Wskazuje adresatów głównych (dozwolonych jest wiele), w przypadku adresatów drugorzędnych zobacz DW: i UDW: poniżej.
• Temat : krótkie podsumowanie tematu wiadomości. Niektóre skróty są powszechnie używane w temacie, w tym „RE:” i „FW:” .
• DW : Kopia do ; Klient poczty e-mail oznacza wiadomości e-mail w skrzynce odbiorczej w różny sposób, w zależności od tego, czy znajdują się one na liście Do: czy DW:.
• UDW : Ukryte do wiadomości ; adresy są zwykle podawane tylko podczas dostarczania SMTP i zwykle nie są wymienione w nagłówku wiadomości.
• Content-Type : Informacje o sposobie wyświetlania wiadomości, zwykle typu MIME .
• Pierwszeństwo wiadomości e-mail to tag w nagłówku wiadomości e-mail, który określa typ wiadomości e-mail. Wiele systemów filtrowania na serwerach i klientach pocztowych używa tagów pierwszeństwa do obsługi masowych wiadomości e-mail.
• Message-ID : również automatycznie generowane pole, aby zapobiec wielokrotnym dostawom oraz w celach informacyjnych w odpowiedzi do: (patrz poniżej).
• In-Reply-To : Identyfikator wiadomości, na którą jest odpowiedź. Służy do łączenia powiązanych wiadomości. To pole dotyczy tylko wiadomości zwrotnych.
• Referencje : ID wiadomości, na którą jest odpowiedź, i ID wiadomości, na którą odpowiedzią była poprzednia odpowiedź, itd.
• Odpowiedz do : Adres powinien być użyty do odpowiedzi na wiadomość.
• Nadawca : Adres nadawcy działającego w imieniu autora wymieniony w polu Od: (sekretarz, kierownik listy itp.).
• Zarchiwizowane w : bezpośredni link do zarchiwizowanej postaci pojedynczej wiadomości e-mail.
Oczywiście dla nas zwykłych użytkowników e-maila nie wszystkie te pojęcia są istotne jednak chciałem zaznaczyć, że w przypadku odbierania poczty pole OD: (from) jest bardzo istotne ponieważ informację w nim zawarte nie zawsze wskazują od kogo taki mail przyszedł. Tak samo jest w drugą stronę pola DW: przedstawiają nam do kogo wiadomość została przekierowana oraz UDW: tutaj też wiadomość może trafić do dodatkowych odbiorców jednak zostaną oni ukryci.
Czasem możecie spotkać się z sytuacją, w której w polu DO: widzicie adres (e-mail) osoby, która wysłała wiadomość robi się tak dlatego, żeby ukryć wszystkich adresatów wiadomości – w polu UDW: dodajemy grupę docelowych odbiorców jednak, żaden z nich nie widzi siebie nawzajem czyli zachowujemy anonimowość odbiorców.
Chciałem szczególnie zwrócić uwagę na pola, która są pogrubione ze szczególnym naciskiem na pole OD: ponieważ w tym polu można ustawić dowolny wpis, który może zawierać np.
- Imię i nazwisko – członka waszej organizacji lub rodziny
- Nazwę firmy lub domenę firmy w której pracujemy
- Nazwę firmy oraz Imię i Nazwisko waszego kolegi z pracy (tak jakby mail pochodził od niego)
- Nazwę banku lub innej instytucji np. ZUS, SKOK
Dodatkowo bardzo częstym 'narzędziem’ do próby udawania innej osoby lub członka firmy jest założenie podobnego adresu e-mail w którym wystąpi dodatkowy znak jak np: kropka – ’.’ , przecinek – ’,’ dodany w dowolnym miejscu jest on bardzo mało widoczny ponieważ jeżeli nadawca jest nam znany to nie zwrócimy uwagi na taki drobny „dodatek” do adresu e-mail nadawcy i odpowiemy.